Startpagina arrow Nieuwsarchief arrow Gezondheid arrow Diabetici gebaat bij een volledig plantaardige voeding
 
   
Startpagina
Nieuwsarchief
Waarom vegetarisch?
Vegetariër of veganist?
Voedingspiramide
Restaurants
Ledervrije schoenen
Links
In deze site zoeken
Contact

Enquête
Als vegetariër betaal ik elke maand voor voeding per persoon ongeveer:
  
Veggie Hot Spots
Vegetariërs met een hart dat hunkert naar een zielsgenoot of die leuk gezelschap zoeken voor de zondagse wandeling of nachtelijke kroegentochten, kunnen hun kans wagen op deze site met contactadvertenties uit Nederland en Vlaanderen:
Link: www.vegadates.nl
Laatste toevoegingen
 
Diabetici gebaat bij een volledig plantaardige voeding | Print |  E-mail

 
Diervrije voeding kan diabetici helpen
Links:

25/08/06 - Patiënten met diabetes aten tijdens een onderzoek volledig plantaardig en kregen een veel betere bloedsuikerspiegel en een optimaler gewicht dan de diabetici die zich aan het voorgeschreven, omnivore dieet van de Amerikaanse Diabetesorganisatie hielden. Het rapport in het tijdschrift "Diabetes Care" meldt voorts dat de veganistische proefpersonen een lagere cholesterol en beter functionerende nieren bekwamen, dan hun vlees- en zuiveletende collega's.

Degenen die het diervrije dieet volgden, vonden het bovendien makkelijker toe te passen dan de omnivore variant, omdat ze geen rekening dienden te houden met hoeveelheden en ze de caloriewaarden niet moesten berekenen. Drie personen uit de veganistische testgroep hielden het niet vol tot het einde van de proef, terwijl er acht afhaakten bij de groep die een omnivoor dieet volgde.

De Amerikaanse onderzoekers zien in het uitsluiten van dierlijke producten dan ook een mogelijk alternatief voor het gebruik van bepaalde medicijnen. Dit zou een mooie besparing kunnen betekenen voor de patiënten en voor de ziekenfondsen in Europa.

Het onderzoek werd geleid door Dr. Neil Barnard en enkele van zijn collega's van de George Washington University, de University of Toronto en de University of North Carolina. In totaal namen 99 mensen met diabetes type-2 aan de proef deel.

Na 22 weken kon 43% van de proefpersonen die het veganistische dieet volgden de medicijnen achterwege laten of gevoelig verminderen, tegenover 22% van degenen die een dieet met vlees en zuivel aten.

De slechte cholesterol zakte met 21% bij de veganisten en met 10% bij de niet-veganisten.


Niet alleen voor diabeten, voor wie dit boek eigenlijk tot stand gekomen is, maar voor iedereen is vegetarisch eten gezond, als er maar gezorgd wordt voor de juiste balans in de voedingsstoffen. Steeds meer mensen schakelen over op vegetarische voeding of bereiden nu en dan een vegetarische maaltijd. Voordat de smakelijke recepten in dit kookboek aan bod komen, worden enkele onmisbare begrippen verklaard, zoals diabetes, vegetarisme, koolhydraten, vetten... Kortom, dit kookboek is geschikt voor iedereen die graag vegetarisch eet of kennis wil maken met vegetarische voeding.

     
 
 
 
Vegetarisch genieten :: vegetarische recepten :: restaurants :: gezondheid :: vegetarisme :: veganisme :: voor vegetariërs & veganisten