Startpagina arrow Nieuwsarchief arrow Gezondheid arrow Diervrije voeding verbetert levenskwaliteit reumapatiënten
 
   
Startpagina
Nieuwsarchief
Waarom vegetarisch?
Vegetariër of veganist?
Voedingspiramide
Restaurants
Ledervrije schoenen
Links
In deze site zoeken
Contact

Enquête
Als vegetariër betaal ik elke maand voor voeding per persoon ongeveer:
  
Veggie Hot Spots
Vegetariërs met een hart dat hunkert naar een zielsgenoot of die leuk gezelschap zoeken voor de zondagse wandeling of nachtelijke kroegentochten, kunnen hun kans wagen op deze site met contactadvertenties uit Nederland en Vlaanderen:
Link: www.vegadates.nl
Laatste toevoegingen
 
Diervrije voeding verbetert levenskwaliteit reumapatiënten | Print |  E-mail
20 maart 2008

Niet zo goed voor koe, varken én reumalijder?
Links:
  • news.bbc.co.uk
  • www.pressrelations.de
  • Contact onderzoekers:
    Press Officer Katarina Sternudd
    Tel: +46 (0)8-524 838 95

Reumapatiënten zijn volgens een Zweeds onderzoek enorm gebaat bij een dier- en glutenvrije voeding. Een veganistische, d.w.z. plantaardige, voeding zou hun kansen op hartaanvallen drastisch verkleinen.

Hartinfarcten zijn bij mensen die aan reumatoïde artritis lijden frequenter omdat de ziekte hun aderen beschadigt.

Het onderzoek aan het Karolinska instituut in Stockholm heeft echter achterhaald dat zij die plantaardig aten heel wat minder slechte cholesterol hadden.

Slechte cholesterol is een hoofdfactor voor hartproblemen wanneer men aangetaste aderen heeft.

In het Verenigd Koninkrijk kampen naar schatting 350.000 mensen met reumatoïde artritis. In Nederland een 150.000-tal.

Gierst en sesammelk

De Zweedse vorsers zagen een toename van de levenskwaliteit en -kansen bij de proefpersonen die alles aten dat vrij was van dierlijke ingrediënten en gluten. Gluten komen voor in tarwe, haver, rogge en gerst.

38 vrijwilligers konden een veganistisch voedingspatroon kiezen waarin eiwitten 10% van de dagelijkse energie leverden, koolhydraten 60% en vet 30%. De maaltijden werden samengesteld met producten op basis van noten, zonnebloemzaden, fruit, groente, gierst en mais. Sesammelk zorgde voor een dagelijkse bron van calcium.

Een tweede testgroep volgde een gezond dieet met ongeveer dezelfde proporties eiwitten, koolhydraten en vet. Verzadigde vetten werden sterk teruggebracht en zoveel mogelijk volle granen werden geconsumeerd.

De veganisten kenden een afname van hun slechte cholesterol, nl. LDL (lage densiteit lipoproteïne). Degenen die wel nog dieren en afgeleide producten zoals zuivel en eieren aten, vertoonden geen significante vermindering van LDL.

De onderzoekers verwijzen naar een groot aantal bewijzen die laten vermoeden dat een veganistische voedingskeuze preventieve troeven heeft tegen de verkalking van aderen en hartaandoeningen.

De veganistische proefpersonen genoten na 12 maanden ook een gunstigere BMI (body mass index). De gemiddelde BMI in de andere groep bleef ongewijzigd.

Te moeilijk?

In het Verenigde Koninkrijk beeldden vertegenwoordigers van de vereniging voor reumalijders zich al een leven in zonder de "lekkere" baklucht van een stuk koe of varken in huis, en waren er als de gebrade kippen bij om de waarde van het onderzoek in twijfel te trekken. Waarschijnlijk zonder de proef op de som te hebben genomen, verkondigden ze dat een plantaardige, diervrije voeding veel te moeilijk in de praktijk te brengen is. Naar schatting 600.000 veganistische Britten [link] uit alle bevolkingslagen met de meest diverse beroepen en levensstijlen bewijzen nochtans dagelijks dat een plantaardige voeding helemaal geen zware klus is.
     
 
 
 
Vegetarisch genieten :: vegetarische recepten :: restaurants :: gezondheid :: vegetarisme :: veganisme :: voor vegetariërs & veganisten